mandag den 17. september 2012

Projekt: Consolized Hyper Neo Geo 64

Fredag ringede det på døren, og 2 GLS fyre stod med en stor pakke. Jeg vidste godt hvad der ventede, nemlig et Hyper Neo Geo 64 board - sprit nyt. Ikke nok med at at jeg fik dette board + spillet Fatal Fury: Wild Ambitions, til en yderst attraktiv pris, så var forsendelsen fra England ganske hurtig. Det var dog lidt underligt at købe en genstand, hvor portoen i sig selv løb op i næste 2/3 af prisen.


Dette var hvad pakken indeholdte, og for en samler som mig, er det kun ekstra fryd når man modtager noget i original emballage, og tilmed med manual.

Det skarpe øje har nok allerede set at dette ikke er en spillekonsol. Det er - som med MVS´en - et board der kan monteres i en arcademaskine, hvor man efterfølgende kan skifte spil ud, uden at skulle flå hele boardet ud. Hvis man har fulgt med her på siden, eller på min YouTube kanal, vil man måske havde set at jeg har "Consolized" en Neo Geo MVS. Hvad det kort betyder, er at jeg har modificeret den, så den kan bruges som hjemmekonsol, i stedet for i en arcademaskine. På den måde kan man opsnå en smule arcadeglade (sejt ord ik´ :D?), uden at skulle have en hel arcademaskine stående.


Spillene til sådan en Hyper 64 maskine er pænt store. Ydermere er det pakket ind i et metalcover, der nærmest gør dem brugbare som slagvåben. På billedet ovenfor har jeg lagt et SNES og et GB spil, for at illustrere størrelsen.

Nu vi har fat i spillene, så kan Hyper 64 maskinen ikke prale af et stort spilkartotek. I alt findes der 7 spil til systemet, hvilket er ganske få. Ikke nok med det, så passer disse 7 spil ikke i alle Hyper 64 maskinerne, eftersom der findes 3 forskellige typer boards, nemlig Fighting boardet (4 spil), Racing boardet (2 spil) og Shooting boardet (1 spil), som hver i sær kun kan håndtere de egnede spil. Det board jeg har er et Fighting board (version 2), som bliver understøttet af 4 spil, hvoraf Fatal Fury: Wild Ambitions er det ene.

Man kan måske undrer sig over at jeg vil bruge tiden på at bygge en maskine med kun 4 spil om til en konsol, men for mig er det vigtige glæden ved at frembringe noget unikt. I denne verden findes der nok en håndfuld der har en consolized Hyper 64, men jeg tror på at jeg kan frembringe den pæneste af slagsen, og mest komplette, i og med at jeg vil indbygge en strømforsyning, som er skræddersyet til systemet. Jeg mener at det ædelægger helheden, hvis der ligger en gammel ATX strømforsyning og roder rundt ved siden af maskinen. Når det så er sagt, giver det en utrolig ro at stå og lege snedker, så det er et ekstra plus!


Når det kommer til at "consolize" et arcadeboard, har jeg som omtalt erfaring med mit MVS system. Overfor viser jeg en plan over hvordan jeg regner med at konsolversionen af Hyper64eren kommer til at se ud.

Målet er at den skal ligne min nuværende CMVS, og derved agere "storebror". De er jo trods alt begge to født af samme mor: SNK.

Hvor jeg ved CMVS projektet brugte MDF plade, har jeg denne gang valgt at bruge krydsfineér. Grunden til dette er at maskinen i sig selv vejer en hel del, hvilket MDF også gør. Krydsfiner er til gengæld yderst let, stadig tilpas holdbar, nem at arbejde med uden de store snedkermaskiner, og billigt i indkøb.


Her kan man se, at jeg er ved at måle op til hvor hullerne i toppen skal placeres.


Det sidste billede viser cirka hvad status er i skrivende stund, dog har jeg spartlet hullerne ud for anden gang her til aften. Den skulle derfor gerne være klar til at blive slebet i morgen.

Ligeledes har jeg bestilt controller-port-stik, samt A/V out stik i dag, så disse kan ligeledes blive monteret i morgen, når de ankommer.


Update 18. sep. 2012

Så kom jeg lidt videre med projektet. Alle huller er boret, og kassen er malet 2 gange. Ligeledes er MVS harnesset loddet, og klar til at blive monteret på diverse stik i maskinen.

Næste step bliver at lodde lidt ledninger på plads. Derefter færdiggøre jeg de sidste detaljer på den ydre del, hvorefter jeg skal i gang med strømforsyningen.

Her følger et par billeder:

Igang med at lodde harness.

Samlet løst, uden at ledninger er på plads.

Lidt anden vinkel.