søndag den 7. september 2014

PS2 loppefund

En familietur på loppemarked, resulterede i at jeg - igen - købte en PlayStation 2. Sælgeren fortælte at den var "moddet" og eftersom han solgte den meget billigt, kunne jeg ikke sige nej. Det som for mig var mest interessant, var dog at finde ud ad, hvad der konkret gemte sig af chip i denne maskine! Grunden til dette, er at jeg selv har moddet et par maskiner efterhånden, og derfor finder andres "håndværk" meget interessant.



Det første jeg gjorde for at finde ud af mere omkring maskinen, var at vende den om. Kigger man på undersiden af PS2´en, ser man at der er 10 skruer. Dette fortæller, at det er en version 1/2/3 vi har med at gøre. Ligeledes er der ingen "Electrical hazard" logo, hvilket blot bekræfter dette.




Herfra fjernede jeg de 6 skruer (4 korte, 2 lange) i bunden, hvilket gør det muligt at fjerne bundcoveret, uden at fjerne de 4 skruer rundt i kanten. Denne konstruktion er ændret i senere versioner, hvor denne kant er støbt med i bundcoveret, hvilket for mig er interessant, da jeg kun har rodet i Version 5/6 Fat konsoller. + version 12 Slim.

Efter at dette cover blev afmonteret, skulle der fjernes en afskærmning, som var monteret med 1 skruer. Herefter var der direkte adgang til bundkortet, som også afslørede hvilken chip som var blevet brugt. I version 5/6 PS2´er, er strømforsyningen placeret på dette sted, så her var det igen sjovt at se en anden konstruktion.




Umiddelbart ser det ud til at være et flot stykke loddearbejde. I forhold til hvor lidt sælgeren vidste omkring moddet, andet end at "der er chip i!", kunne det godt tyde på, at denne modchip var monteret hos et firma, med speciale i modchips.




Jeg har ikke før set denne modchip, men efter lidt google research, tyder det på, at der kan være tale om en "Ripper 2 Gold". Jeg kender intet til denne modchip, og må herfra gå lidt mere i "research mode", og se hvad jeg kan finde på den. Indtil videre har jeg kun rodet med ModBo modchips, når det kommer til PS2 maskiner.

Umiddelbart var der ingen ledninger som var faldet af. Et par enkelte ledninger fortsætte om til den anden side af bundkortet, dog fik jeg den ikke skilt nok ad, til at vurdere om disse stadig var på plads. Dette må jeg lege med en anden gang!



Jeg forsøgte at smide strøm på og starte maskinen op. Det er helt tydeligt at det er en gammel PS2, eftersom DVD drevet virker meget gammelt og brugt. Der var derfor store problemer med at læse selv originale spil.

Altid rart at finde ud af lidt omkring hvad man ligger inde med. Jeg blev klogere på PS2 versionen, hvilken modchip som muligvis er blevet brugt, samt fik set en anden konstruktion, som jeg ikke har set før. Alt i alt har dette været en god oplevelse, og det kan godt tænkes, at jeg engang i fremtiden vil kigge nærmere på at få den køreklar igen. Dette vil nok omhandle en renovation af DVD drevet.

Ligeledes skal jeg finde frem til mere info omkring denne Ripper 2 Gold chip, hvis det vel og mærke er denne! Jeg ved p.t. ikke om den overhovedet fungerer, og kan ikke udelukke at en af ledningerne på den anden side af bundkortet er hoppet af. Jeg ved heller ikke om den starter op automatisk når PS2´en startes, eller om den skal aktiveres med knaptryk. Ligeledes aner jeg ikke hvad denne chip tilbyder og om der findes et menu-system som kan åbnes. Der er kort sagt en masse info omkring denne modchip jeg skal finde frem til!