lørdag den 18. oktober 2014

Projekt: SuperGunStick (Del 2)

I løbet af ugen, er jeg kommet en smule videre med projektet. Jeg havde egentlig forventet at få lavet huller til diverse knappet og stik, dog gik jeg i stedet videre med noget andet.


I gang som loddedame.

Først og fremmest, fik jeg rippet en gammel PlayStation 1 controller, som jeg havde liggende. Herfra fik jeg klippet kablet af, og loddet et DS15 han-stik på. Der var kun 7 ledere i PlayStation kablet, så jeg gjorde kun brug af den ene række inde i stikket. Eftersom jeg også benytter samme DS15 stik til de kommende joystick porte, på selve SuperGunStick enheden, har jeg valgt at bruge et han-stik til PS2 delen, og 2 stk. hun-stik til controller portene.

Random pinout, som jeg bruger imellem PS2 og arcadesticket.

Dette resulterer i, at kablet som kommer til at forbinde enheden til PS2´en, har et DS15 han-stik monteret. De 2 eksterne joysticks, vil skulle tilsluttes via hun-stik. På denne måde, sørger jeg for, at intet bliver byttet om ved en fejl.

Kablet som skal bruges til PS2´en er færdigt.

Jeg mangler stadig at lodde ledninger fast på selve PS1 controller PCB´et. Jeg fandt et relevant billede, med de forbindelser som jeg kan tappe, på Slagcoin.com. På den måde slipper jeg for at måle mig frem :)

Billede fra Slagcoin.com, som jeg vil arbejde ud fra.

I dag var jeg så en tur i kælderen, for at snedkerere lidt igen. I den forbindelse fik jeg lavet en bundplade i 12mm krydsfineér, som bliver holdt på plads med 4 25mm skruer. Jeg fik ligeledes boret hul til joysticket, samt monteret dette. Eftersom jeg kun lå inde med 15mm og 25mm skruer (20mm er den passende længde!), bliver dette holdt på plads med 15mm, indtil jeg får anskaffet nogle 20mm.

Hullet til sticket, skal dog stadig gøres større, eftersom sticket ikke kan køre 100% frit endnu.

Nu begynder det i grove træk, at ligne lidt.

Joysticket jeg har valgt at bruge, er et Happ, som oprindeligt stammer fra et Mortal Kombat arcadestick. Jeg fik dette stick af min ven Alexander, efter han skiftede dele i hans MK arcadestick. Happ sticket er dog stort set helt nyt og føles tilpas stift, i forhold til mine præferencer. Fra tidligere, er jeg vant til et Sanwa stick, som jeg føler er for løst, til SHMUPS. Dette Happ stik, virker umiddelbart til at ramme rigtigt!

12mm bundplade. Joysticket bevæger sig cirka 9mm inde i denne plade.

Eftersom sticket var cirka 9mm dybere, end siderne på enheden, har jeg på indersiden af bundpladen fjernet træ, ved hjælp af et stemmejern. På den måde, kan sticket fint bevare sig rundt, selvom det egentlig er for dybt til kassen.

Happ sticket monteret indefra, direkte i toppladen.
Fordybning i bundpladen, tillader joysticket at være dybere end siderne.

Fra dette punkt, skal jeg som det næste have anskaffet 8 fornuftige knapper (overvejer Sanwa) til overfladen. Jeg ligger inde med nogle amerikanske knapper, som jeg dog ikke bryder mig om at spille med, eftersom de er for stramme til min smag. Jeg regner med at anvende 4 af disse knapper (amerikanske), til hhv. Start, Select, Service og Test, eftersom disse ikke som sådan skal bruges ofte. Disse 4 knapper, har jeg overvejet at placere i venstre side af enheden, dog er dette stadig ikke afgjort endnu.


Update (Søndag, 19/10-2014):

Her til aften, fik jeg udarbejdet et layout, i forhold til hvor de 8 primære knapper skal placeres, samt boret huller til disse. Hullerne skal dog op på en diameter på 29,6mm, for at matche størrelsen på de Sanwa knapper jeg vil benytte. Disse knapper mangler jeg stadig at bestille, dog skal jeg lige overveje designet i forhold til farver, inden jeg beslutter mig.

Ligeledes fik jeg lavet huller til de 4 knapper i fronten, som skal repræsentere Start, Select, Service og Test. Her bruger jeg sorte amerikanske knapper.

Huller til knapperne er boret. De skal stadig finpudses ift. korrekt størrelse.

Update (Tirsdag, 21/10-2014):

Mandag aften fik jeg brugt lidt tid på at snedkerere igen. Denne gang fik jeg lavet hul til JAMMA connectoren, samt den 4 polet Molex connector, som skal bruges til at forsyne enheden med strøm. Grunden til jeg har valgt at bruge et Molex stik, er primært fordi det gør det muligt at bruge enheden via en standart PC strømforsyning. Sekundært fordi det er samme løsning jeg har brugt på min Consolized Taito F3, hvilket gør at jeg har en strømforsyning liggende til formålet.


JAMMA connectoren i siden af SuperGunStick´et.

JAMMA connectoren havde jeg bevidst valgt at placere i en højde, som matcher med højden på et arcadespil, som står på fødder. Jeg fik kontrolleret mit arbejde i praksis, ved at tilslutte et arcadespil til JAMMA connectoren, og det ser ud til at passe perfekt. P.t. er spillet cirka 1½mm højere end centeret på connectoren i SuperGunStick enheden, dog bliver der kompenceret for dette, når der kommer filt/gummi -fødder under enheden.

Molex stikket på bagsiden, gør det muligt at bruge en PC strømforsyning.

I går fik jeg ligeledes bestil knapper til enheden. Jeg går efter et design med orange knapper, så det bliver spændende at få knapperne hjem, og få det hele afprøvet!

Set som helhed. Det begynder at ligne noget!

Jeg overvejer stadig hvordan jeg vil have finish designet. Jeg vil ikke begynde at male enheden, eftersom jeg er glad for et lakeret træfinish, i stil med min Consolized Taito F3 maskine. Jeg vil dog gerne have beskrivelse af knapperne, så disse er til at finde rundt imellem. Jeg leger med tanken om, at give enheden første lag lak, hvorefter den bliver pudset glat. Herfra kunne det være smart med et simpelt streg / skitse design, som afslutningsvis får nogle ekstra lag lak. Jeg må lege videre med idéen!