lørdag den 23. maj 2015

2 x RRoD fix (Core + Elite)

For noget tid siden var jeg en tur i Esbjerg med familien, hvor jeg bl.a. fik fat i 2 Xbox 360´ere. Begge disse maskiner havde RRoD, dog havde de ikke været forsøgt repareret før. At de ikke før har været forsøgt ordnet, ser jeg som et plus, eftersom jeg før har oplevet, at skulle forsøge at ordne en X360 maskine for RRoD, hvor den tidligere ejer selv har forsøgt, hvilket tydeligvis resulterede i, at skruetrækkeren op til flere gange havde lavet ridser i selve bundkortet.

Xbox 360 Core med RRoD.
De 2 maskiner som jeg har brugt min lørdag på at ordne, er henholdsvis en god gammel Xbox 360 Core og en Xbox 360 Elite.

Jeg startede ud med at ordne Core modellen. Denne Core model er fra 2006 og har ikke HDMI udgang. en tilsvarende version - dog med HDMI udgang - udkom nogle år senere, under betegnelsen "Arcade" i stedet for "Core". Det som skiller disse versioner ud, er at de ikke bliver solgt med harddisk, men i stedet har en dækplade over hullet, hvor harddisken normalt er placeret.

X360 Core CPU / GPU efter rengøring.
Jeg fik ved samme lejlighed mulighed for at prøve mit nye X360 tool, som gør det en del nemmere at åbne plastik skallen på 360 systemet. Måden hvorpå maskinen bliver åbnet bagpå, er nemlig ved at der skal trykkes nogle tapper ind, hvorpå man kan trække top og bund skallen fra hinanden. Disse tapper sidder forholdsvis tæt, hvilket betyder, at det klart er en fordel, hvis man kan trykke samtlige tapper ind på én gang. Denne funktion tilbyder dette X360 værktøj.

X360 Core køleprofiler rengjort og klar til at få fjernet bolte.
Efter at havde pustet maskinen ren for støv, fik jeg afmonteret begge køleprofiler, samt fjerne alt det gamle kølepasta. At fjerne disse indtørede rester, må være den del af processen som klart tager længst tid, samt er mest uinteressant.

X360 Core - X-klammer udskiftet med maskinskruer
Efter at både CPU / GPU, samt køleprofilerne var rengjort for kølepasta, skruede jeg boltene ud af profilerne, som under almindelige omstændigheder bliver brugt til at holde profilerne på plads, i samspil med 2 X-klammer på bagsiden af bundkortet.

Herfra smurte jeg nyt kølepasta på CPU / GPU, og placerede en nylon ring på hver skrue, som jeg så fra bagsiden af bundkortet skubbede igennem hvert af de 8 huller. På topsiden af bundkortet placerede jeg så yderligere én nylonring på hver skrue og derefter en stålring på hver skrue. Dette resulterede i, at hver skrue passerer følgende i denne rækkefølge:

Nylonring -> bundkort -> nylonring -> stålring -> køleprofil.

Herfra skruede jeg skruerne i, med en 1/4 omgang pr. skrue, hvor jeg hele tiden skiftede til næste skrue over kryds (samme princip som når man monterer et hjul på en bil).

Imellem topsiden af bundkortet og undersiden af hver køleprofil, er der derfor placeret én nylonring og én stålring. Disse 2 ringe skaber en passende afstand, så der ved at spænde skruerne kan lægges tryk på CPU / GPU, uden at disse bliver beskadiget, ift. hvis man kommer til at spænde skævt. Samtidig giver de plads nok til, at man kan opnå et tilpas press på selve CPU / GPU´en, som er en del af processen ift. at "skabe de tabte forbindelser", som RRoD løsningen i princippet går ud på.

X360 Core - Køleprofilerne er monteret, og maskinen får lov at stå tændt. Maskinen blinker RRoD.
Efter at køleprofilerne var skruet på, var tiden inde til at lade maskinen overophede. Jeg sluttede den til strømforsyningen, dog uden blæserne tilkoblet. I starten blinkede den med RRoD kombinationen, hvorefter den efter cirka 5-10 minutter kun blinkede med 2 røde lamper. Dette fortæller at maskinen er overophedet. Jeg lod maskinen stå i denne tilstand, i yderligere cirka 5 minutter.

X360 Core - 2 røde lys i venstre side, som fortæller at maskinen er overophedet.
Efter at maskinen havde stået sammenlagt i cirka 10-15 minutter og blevet mere og mere varm, slukkede jeg igen for den, og vente bundkortet om. Nu fæstnede jeg hver skrue yderligere, så dette kunne "trække" CPU / GPU´en endnu tættere imod bundkortet, med det håb, at dette ville ordne en eller flere af de bristede lodninger, som formodes at befinde sig under disse komponenter. Ved at maskinen havde fået lov at overophede (køleprofilerne er så varme at man ikke kan holde på disse!), formår loddetinet at blive blødt nok til, at CPU / GPU´en kan klemmes tættere imod bundkortet.

X360 Core - Der er liv i maskinen!
Efter at maskinen var blevet spændt efter, lod jeg den køle af. Herefter tændte jeg op i den igen, med det resultat, at der ingen røde lys var. I stedet lyste den grønt og billede på skærmen!

X360 Core - Samlet og klar til brug igen!
Nu var det ellers bare at samle maskinen igen, hvorefter jeg nu kunne opdatere mig samling, og tilføje en Xbox 360 Core til listen!

Efter at havde afsluttet RRoD fixet på Core maskinen, fortsætte jeg med Elite maskinen. Fremgangsmåden var den samme, og indmaden i begge maskiner ligner hinanden i store træk. Foruden nogle tiltag ift. bedre køling, er opbygningen ens.

Xbox 360 Elite viser RRoD
X360 Elite - Kølepasta smurt på og skruer placeret. Klar til at montere køleprofiler!
X360 Elite - Bagsiden af bundkortet. Ekstra RAM køling (puder) ift. Core modellen.
X360 Elite - Maskinen er ved at overophede. Viser RRoD. Udvidet køleprofil ift. Core systemet.
X360 Elite - Efter at skruerne blev strammet yderligere, er der nu liv i maskinen.
X360 Elite - Maskinen er samlet igen og klar til brug!
Jeg kan derfor med glæde konstatere, at jeg ligeledes kunne tilføje en X360 Elite til min samling! Det har været en glimrende lørdag, med 100% succesrate ift. at fixe RRoD! YAY!