lørdag den 11. april 2020

SEGA Saturn UniBIOS RepLog

Tilbage i 2015 fik jeg anskaffet en UniBIOS til min Sega Saturn. På dette tidspunkt var det ikke fordi jeg stod med en konkret behov for at spille spil fra andre regioner på min Saturn, men nærmere fordi jeg synes at det var sjovt at modificere og lodde i konsoller. Dette kombineret med at jeg ved et konsoltræf havde mulighed for at købe en UniBios fra en anden deltager, medførte at jeg ville forsøg mig med at modde BIOS chippen i en Saturn.



Inden jeg gik i gang med moddet, var jeg godt klar over at det var et mere avanceret mod end flere af de andre mods jeg tidligere har udført. Dette skyldes dels at den oprindelige BIOS chip er limet fast til Saturn bundkortet med epoxy, hvilket betyder at man bør passe med ikke at beskadige bundkortet i forbindelse med fjernelsen af denne. Derudover bliver moddet vandskeliggjort af at det som skal loddes er ret småt, hvortil mine gamle øjne begynder at have problemer med at følge med.

Da jeg tilbage i 2015 gik i gang med moddet, gjorde jeg brug af denne guide fra MMMonkey. Jeg fik fjeret den gamle BIOS, loddet den nye på og præsterede at nøjes med at ødelægge én printbane i processen, hvilket dog var okay nemt at fikse. Efterfølgende fik jeg samlet min Saturn igen og testet denne, hvortil jeg endte op med en Saturn som kun viste sort skærm. Jeg fik på dette tidspunkt ikke kigget mere på maskinen, hvortil den blev pakket væk og udskiftet med en velfungerende Saturn jeg havde liggende.

Nu sidder jeg her cirka 5 år senere. I løbet af de sidste 5 år har jeg fra tid til anden tænkt tilbage på dette mislykkede Saturn mod, samt haft lyst til at gøre noget ved det. Som jeg ser det kan der være flere grunde til hvorfor moddet ikke endte op med at fungere. Det er muligt at jeg tilbage i 2015 har lavet tekniske montagefejl da jeg installerede chippen, hvad enten jeg har beskadiget bundkortet eller monteret den forkert, lavet kortslutninger, eller lignende. Ligeledes er der også den mulighed at jeg i processen har præseteret at ødelægge selve chippen, ved at kortslutte denne (og efterfølgende teste maskinen), eller varme for længe på chippens ben, osv. Afslutningsvis er der også den mulighed at jeg har anskaffet en chip, som af den ene eller anden grund aldrig har fungeret, hvad enten den er programmeret forkert eller beskadiget efterfølgende.

I forbindelse med at jeg fjernede den oprindelige BIOS chip, fik jeg bortskaffet denne efterfølgende. Benene var klippet af og jeg havde ingen intentioner om nogensinde at skulle bruge denne mere. Set i bagklogskabens lys, ville jeg ønske at jeg havde gemt denne. Jeg har derfor desværre ikke mulighed for at teste min maskine med den originale BIOS chip. Jeg har ligeledes ikke mulighed for med sikkerhed at vide om UniBIOS chippen overhovedet fungerer eller ej, hvortil jeg har valgt at jeg efter bedste evne vil forsøge at afmontere UniBIOS chippen, rengøre chip og bundkort, samt installere denne på ny.

Denne RepLog vil fungere som en fejlfinding af mit eget arbejde. Jeg vil derfor beskrive hvad jeg finder af fejl og mangler, samt hvor jeg eventuelt har dummet mig i processen, så andre eventuelt slipper for at lave samme fejl. Jeg påtænker at dele denne op i 3 afsnit, hvor det første omhandler en umiddelbar besigtigelse af mit gamle mod, hvor jeg kigger på om der er åbenlyse fejl som kan være skyld i af det ikke har fungeret tidligere. Når denne del er overstået vil jeg gå videre til at fjerne moddet og rengøre bundkortet og chippen, så jeg har et godt udgangspunkt at starte ud fra, når jeg forsøger at udføre moddet igen. Ligeledes vil jeg her undersøge mit mod for skjulte fejl, som jeg måske tidligere har overset. Afslutningsvis kommer jeg til den store eksamen, hvor det bliver spændende at se om jeg består. Enten kommer min gode gamle Saturn igen til at virke, hvorved moddet kan afsluttes som værende en succes og ellers må jeg gå i tænkeboks med hvad jeg ellers kan stille op.

Da jeg først åbnede maskinen op, blev jeg hurtigt opmærksom på en åbenlys fejl som jeg havde lavet. Guiden fra MMMonkey beskriver hvordan ben 2 og ben 13 skal forbindes, hvilket på billedet er den blå ledning. Jeg havde dummet mig ved at forbinde både ben 1 og 2 (samlet) til ben 13. Jeg forsøgte herfra i første omgang at rette op på dette ved at fjerne kortslutningen imellem ben 1 og 2, hvorefter jeg samlede og testede maskinen igen. Jeg kunne dog hertil konstatere at fejlen fortsat var den sammen, hvilket vil sige sort skærm.


Herfra fik jeg afmonteret UniBIOS chippen ved hjælp af loddekolbe og sugetåd og efterfølgende besigtiget bundkortet under chippen som nu var tydelig at se. Umiddelbart så det hele fornuftigt ud, uden åbenlyse skader, udover selvfølgelig forbindelsen til ben 21 på bundkortet, som jeg godt var klar over var beskadiget i forvenen, hvilket jeg ordnede med den røde ledning.

Jeg fik ligeledes besigtiget selve UniBIOS chippen og fik den renset for gammelt loddetin. Denne chip så umiddelbart fin ud eksternt, uden synlige skader. Desværre har jeg ikke mulighed for at fastslå med sikkerhed om chippen fungerer korrekt internt.


Efter at havde rengjort bundkort og UniBIOS chippen, fik jeg igen monteret denne. Efterfølgende fik jeg loddet de 3 ledninger på - vel og mærke uden at kortslutte ben 1 og 2. Ved en efterfølgende besigtigelse af mit arbejde, er jeg ret sikker på at jeg har loddet samtlige forbindelser ordentligt denne gang, uden hverken kortslutninger, manglende lodninger, kolde lodninger osv.


Med UniBIOS chippen monteret på ny, fik jeg igen samlet maskinen og koblet den til mit TV. Herfra må jeg dog desværre konstatere at maskinen fortsat ikke fungeret og fejlen fortsat er den samme. Med udgangspunkt i at maskinen fungerede fejlfrit med den oprindelige BIOS chip installeret, samt at jeg præsterede at kortslutte ben 1 og 2 på UniBIOS chippen da jeg monterede og testede konsollen tilbage i 2015, vil mit bedste bud være at jeg har formået at ødelægge UniBIOS chippen i processen.

Update: Dette må klart være det mod jeg længe har forsøgt mig med, hvor jeg har lavet flest åbenlyse fejl. Et par dage efter at jeg havde leget med moddet, kiggede jeg igen billederne igennem, hvortil jeg blev klar over at ben 1 på UniBIOS chippen så ud til at mangle / være knækket af. Dette betyder i praksis at ben 3 nu også var indblandet i hele processen, eftersom jeg ved hurtigt øjekast skønnede dette til at være ben 2, da jeg begyndte at tælle ben -_-

Jeg fik igen pillet maskinen fra hinanden, samt forbundet ben 2 med ben 13. Resultatet er dog fortsat det samme og nu hvor ben 3 også har været involveret tænker jeg at risikoen for at jeg har ræst chippen af er ret stor.



Jeg kan ikke umiddelbart forestille mig at resten af Saturn maskinen fejler noget, hvorved jeg tror den relativt nemt kan ordnes med en ny UniBIOS chip.

Skulle nogle læse dette, samt ligge inde med en Saturn UniBIOS chip, så hører jeg gerne fra vedkommende!

Update: Nogle dage efter at jeg havde rodet med dette BIOS mod, så jeg tilfældigvis en annonce på en salgsside, hvor en sælger havde diverse defekte konsoller til salg, heriblandt 2 stk. japanske model 2 Saturn. Med en formodning om at fejlen i disse 2 maskiner formentlig var alle andre steder end selve BIOS chippen, var det en nem og billig måde at anskaffe 2 BIOS chips på. Jeg endte med at købe begge maskiner til billige penge.


Inden jeg gik i gang med at lodde BIOS chips, valgte jeg at teste hele bundkortet fra den ene maskine, med strømforsyningen og CD drevet fra min PAL maskine. Det så ud til at fungere uden anmærkninger, hvorved jeg nu havde bygget mig en spændende blanding af en PAL og JAP Saturn. Med en nu fungerende Saturn, gav det ikke mening at begynde at flytte BIOS chippen, da jeg blot kunne anvende hele bundkortet og beholde den sammensætning jeg havde bygget. Jeg valgte derfor i stedet at hygge mig lidt med at sammensætte selve farvetemaet på konsollen, så den repræsenterede en god blanding af JAP og PAL.


Afslutningsvis forsøgte jeg mig med et 50/60Hz mod. Fordi bundkortet i maskinen er fra en JAP maskine, står den til at køre 60Hz som standart. Eftersom jeg gerne vil have mulighed for at afvikle PAL optimerende titler på maskinen (spil som er optimeret til at blive afviklet i 50Hz), tænkte jeg at det kunne være hyggeligt at smide en 50/60Hz switch i maskinen. Resultatet endte dog ikke med at fungere som ønsket, hvorved jeg blot sidder tilbage en sort skærm med hvid støj, når den står til 50Hz. Jeg kan dog fortsat anvende 60Hz uden problemer.


Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvorfor det ikke fungerer. Ligeledes kan jeg ikke umiddelbart finde noget info omkring denne problematik på nettet. De fleste Saturn Hz-mods udføres typisk på PAL maskiner (50Hz), med henblik på at disse kan blive moddet til at kunne afvikle spil i 60Hz. Det som jeg her prøver at udføre er omvendt, hvor jeg ønsker min 60Hz JAP maskine moddet til at kunne anvende 50Hz. Skulle der sidde nogle derude som har kendskab til at modde en JAP Saturn til at køre med 50Hz, så smid gerne en kommentar!

Jeg har stadig muligheden for at forsøge at trække henholdsvis +5V og GND fra strømforsyningen, samt via en switch at forsyne disse til ben 79 på VDP-1 chippen. Det er muligt at jeg leger med dette engang i fremtiden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar