lørdag den 4. januar 2014

PC Engine Core Grafx

PC Engine Core Grafx og Turbo Grafx - To sider af samme sag.

Jeg var så heldig at få en PC Engine Core Grafx ind ad døren kvit og frit. Da jeg betragtede enheden lagde jeg dog mærke til at den ikke så ud som "den burde", og tænkte derfor på at den måske var blevet moddet, hvilket viste sig at være sandt, men mere om dette senere. I første omgang vil jeg lige kort beskrive hvad en PC Engine Core Grafx er for en maskine.

PC Engine Core Grafx, som jeg fik gratis.

Core Grafx konsollen er fra 1989, og er blot en af mange PC Engine varianter. Den ligner den oprindelige PC Engine fra 1987, når det kommer til udseende. Den hvid farve er i stedet blevet grå, og RF enheden er skiftet ud med et 5 polet DIN stik, som tilbyder composite video. Det er NEC og Hudson Soft, som sammen udviklede denne konsol tilbage i firserne, og lancerede den som den første 16 bit konsol, selvom den i realiteten bygger på en 8-bit CPU, dog med dual 16-bit GPU.

PC Engine fra 1987.

Det var dog kun i Japan, at maskinen blev benævnt PC Engine. I vesten blev den i stedet lanceret under navnet "TurboGrafx 16" i US, og som "TurboGrafx" i Europa. Foruden at navnet var ændret, havde konsollen også skiftet udseende, og var en del større at se på.


Størrelses forskellen på TurboGrafx og PC Engine.

Til trods for at selve konsollerne ser helt forskellige ud, minder controllerne meget om hinanden, kun med meget små afvigelser. Layoutet er ens, dog med et forskelligt grafisk design. Ligeledes er TurboPad en anelse højere i størrelsen.

Controllerne minder lidt om hinanden?

Der er derfor i bund og grund tale om samme maskine, bare udgivet i 2 varianter. Foruden ved disse findes der også andre, som fx den koreanske "Vistar 16" variant. Fælles er dog at konsollerne gør brug af spil, lagret på HuCards, hvilket størrelsemæssigt minder om et kreditkort, blot tykkere. Disse spil er regionslåste, og det er derfor ikke muligt - uden converter - at spillet PC Engine spil på en TurboGrafx, eller omvendt. Ligeledes er det lidt sjovt, at selve dataen kun er lagret på en lille del af det fysiske HuCard. Det meste af et HuCard er blot plastik, og sørger blot for at spillene ikke er så små at de bliver væk.


HuCard - Kun den sorte del indeholder reel data.

Udover spil lagret på HuCards, findes der også spil på CD formater, men det kan også være en jungle at finde rundt i, eftersom de findes som "CD-Rom2" og "Super-CD-Rom2", og man skal have det rette hardware og software, for at få disse enheder til at spille. For at spille disse spil skal man have en CD add-on.

Foruden ved at disse maskiner findes i en lang række modeller, findes der også kombinerede maskiner, som både kan afspille CD baserede spil, samt HuCards. Derudover findes maskinen også som en håndholdt udgave, som kan gøre brug af spil lagret på HuCards.

Det var et hurtigt overblik over PC Engine / TorboGrafx familien, i meget korte træk.

I starten skrev jeg, at den Core Grafx konsol som jeg modtog, formodentligt var blevet moddet. Der hvor dette umiddelbart kan ses, er ved at AV out porten tilbyder RF. Det er desuden iøjefaldende, at denne RF udgang ikke matcher selve kassen bedre. En af ændringerne fra den oprindlige PC Engine og frem til Core Grafx´en, var at RF enheden blev udskiftet med et DIN stik, hvorfra man kunne hente et composite video signal. Dette bliver sluttet til fjernsynet, via SCART indgangen herpå. I stedet for denne RF udgang, burde der derfor findes et 5 polet DIN stik, hvis konsollen ikke havde været moddet.

AV udgangen stemmer ikke overens med hullet i kassen.

For en god ordens skyld åbnede derfor konsollen op, og herefter var jeg ikke i tvivl. Det er tydeligt at se hvordan der er blevet loddet diverse modwires på, som snupper noget videosignal direkte fra udvidelsesporten.

Modwires er loddet på diverse steder på PCB´et.

Det er faktisk spændende at se hvordan en eller anden tidligere ejer enten selv har moddet denne konsol, eller fået en anden til det. Det kan godt umiddelbart virke tåbelig at nedgradere et composite signal til RF, dog skal forklaringen nok findes hos de fjernsyn som fantes tilbage i 80´erne. Dengang var det ikke alle TV somhavde en SCART indgang, hvilket skal bruges for at udnytte composite video, og den eneste mulighed var derfor at gøre brug af antennestikket i fjernsynet.

RF enhed.

Afslutningsvis står jeg med et par muligheder. Jeg kan vælge at fjerne RF enheden og montere et DIN stik, og i samme process opgradere dette til et stik med flere poler, og trække et RGB signal. Jeg ved dog samtidig godt at jeg højest sandsynlig ikke kommer til at bruge en masse tid på at spille PC Engine i fremtiden, og jeg kan derfor også vælge blot at gøre brug at RF signalet når jeg får lyst til at afprøve systemet.

Jeg synes det er sjovt og fascinerende at tænke på, at der for måske 25 år siden har siddet en person og moddet denne konsol, for at gøre det muligt at få den til at spille på et gammelt TV. Hele denne historie og tanke heromkring, gør at jeg næsten har lyst til at beholde maskinen med dette RF mod. Det ville næsten være synd at fjerne dette flotte stykke arbejde.

I første omgang må jeg anskaffe mig et par spil til maskinen, og bruge den via RF signalet. Viser det sig at jeg bliver hooked på at spille en masse PC Engine, kan jeg overveje at trække RGB signal, men indtil da, får modded lov at blive.