onsdag den 29. januar 2014

Projekt: Consolized Sega ST-V (Del 1)

For et par uger siden, fik jeg pludselig lyst til at gå i gang med et byggeprojekt igen. Jeg har før lavet 2 consolized maskiner, og har begge gange hygget mig gevaldigt med dette. Derfor lavede jeg lidt research, for at finde ud af hvilke arcadeboards der findes, som gør brug af eksterne cartridgemoduler som spil. Jeg fandt frem til en liste, og kunne nu begynde at gennemgå denne, både med fokus på hvordan resultatet ville se ud, rent fysisk, men også hvilke spil som findes disse boards.




Jeg nåede frem til, at det kunne være sjovt at bygge en consolized Sega ST-V. Dette system, er arcade udgaven af en Sega Saturn, dog findes der langt fra lige så mange spil. Det lækre ved en ST-V, er dog at denne gør brug af spil lagret på cartridges, frem for CD´er.

Jeg kiggede lige Ebay igennem, og fik i første omgang øje på et ST-V board, som blev solgt inklusiv en bootleg kopi af Cotton Boomrang. Denne pakke tiltalte mig umiddelbart mest, pga spillet, dog blev den solgt fra Korea, hvilket ville medføre diverse afgifter, når den skulle sendes hertil.



I stedet fik jeg købt et board fra en sælger i Spanien, hvor spillet Winter Heat medfulgte. Dette spil siger mig som sådan intet, og jeg ville da også have foretrukket Cotton Boomrang, også selvom det var en bootleg. Til gengæld var sælger inden for EU, jeg slap derfor for diverse afgifter.

Samme dag som ST-V pakken ankom, fik jeg også hentet 2 andre pakker med stumper, som jeg havde købt fra hhv. en arcade butik, og en elektronik butik. Nu manglede jeg derfor blot at købe ind til selve kassen, og i den forbindelse kørte jeg en tur i det lokale byggemarked, hvor jeg fik købt plader i 12mm MDF. I samme omgang fik jeg personalet til at skære stumperne til, så jeg slap for at lave et stykke upræcist arbejde med min fukssvans. En lille detalje er også at jeg selv engang har arbejdet som sælger i dette byggemarked, og derfor fik træ + opskæring, for den nette sum af 40 kr, hvilket jo var helt perfekt!




Jeg valgte bevidst at designe kassen bredere end bundkortet, dels for at få cartridgeporten centreret, men ligeledes for at skabe plads til den interne strømforsyning.

Da jeg kom hjem fra arbejde tirsdag aften, gik jeg direkte i kælderen, og begyndet at lime og skrue pladerne sammen, så selve kassen blev bygget. Jeg har gjort det på den måde, at alle 4 sider er skruet og limet sammen med selve toppen. Herefter bliver selve bundkortet så monteret på bundpladen, hvilket resulterer i at sider + toppladen er en slags "låg", som kan lægges oven på bundpladen, hvorefter bundpladen bliver skruet fast med 6 skruer.



Det næste som skal laves, bliver at lave hul til cartridget, samt pudse og spartle skruehullerne i top- og sidepladerne. Herefter mangler jeg at finde på et smart design til selve kassen.

...og så mangler der lige hele den elektroniske del, samt at bygge en intern PSU, men mere om det senere!