lørdag den 29. november 2014

Sega Mega Drive II 50/60 Hz & Region mod

Så fandt jeg igen lidt tid til at lege loddedame. Denne gang skulle det gå ud over min Sega Mega Drive II, med det formål at gøre den regionsfri, samt muligheden for at afvikle mine spil i 60 Hz.

Lækker gammel sag!

Proceduren er forholdsvis ligetil. Det er samme princip, som i en række andre konsoller, hvor det er en spændings værdi, som afgør om maskinen kører 50 eller 60 Hz. Det samme gør sig gældende i forhold til når regionen en indstilles.

Først skal der fjernes 4 skruer i bunden af Mega Drive II enheden, hvorefter toppen kan tages af. Herfra skal der fjernes en håndfuld skruer, som holder en afskærmning på plads. Når denne er fjernet, er der adgang til bundkortet. Nu er det ellers bare, at finde den store processor midt på bundkortet, samt lodde lidt ledninger.

Bundkortet, omskifter og ledninger.

På den store processor, er der 2 ben, som er afgørende ift. dette mod. Først er der ben 46, som styrer om maskinen afvikler spillet i 50 eller 60 Hz. Som standart er dette ben i EU Mega Drive 2 modeller, forbundet til GND, hvilket resulterer i et 50 Hz signal. Hvis ben 46 i stedet bliver forsynet med +5V, resulterer dette i, at maskinen afvikler spil i 60 Hz.

Herefter er der ben 107, som bestemmer om maskinen skal afvikle spillene på engelsk eller japansk. Her er det igen samme princip, hvor +5V betyder japansk sprog, hvorimod GND resulterer i engelsk sprog. I modsætning til ben 46, er dette ben som standart i EU modeller, forbundet til +5V.

De 2 røde cirkler viser, hvor printbanerne er afbrudt.

Ved at afbryde disse 2 ben fra den kilde som forsyner dem, er det nu muligt ved hjælp af en omskifter (3 positions, ON - OFF - ON), at indstille Mega Drive II maskinen til den mode, som man har lyst til. Det er muligt at gøre dette, ved at løfte de 2 ben fra printet, og lodde ledninger direkte på disse, dog risikerer man hurtigt at knække disse ben af, hvorefter det kan være svært at redde.

Printbane til ben 107 skrabet fri, hvorefter ledning er loddet på.

I stedet for at lodde direkte på ben 107, gjorde jeg brug af den printbane, som er forbundet til dette ben. Denne afbrød jeg, ved at ridse / grave forbindelsen over med spidsen af en kniv. Herfra skrabede jeg adgang til lederen, og loddede en ledning på, som jeg loddede på omskifterens ene ydre ben.

Samme procedure gjorde sig gældende i forhold til ben 46, dog med den forskel at det ikke var nødvendigt at skrabe adgang til en kobberbanen i printet. Grunden hertil er, at der findes en fornem loddeø, som kan bruges og som leder direkte til ben 46. Det eneste som skulle gøres her, var at afbryde forbindelsen til GND, hvilket jeg også gjorde med spidsen af en kniv. Fra loddeøen, loddede jeg en ledning til det andet ydre ben på omskifteren.

Omskifterens funktioner og forbindelser.

Omskifterens midterste ben, tilsluttede jeg GND.

Hvis de 2 ben (46, 107) ikke bliver forbundet til hverken GND eller +5V, håndterer Mega Drive II maskinen dette, som om at der er tilsluttet +5V. I forhold til omskifteren, er det derfor nu muligt, at opnå 3 forskellige kombinationer:


  1. Omskifteren står i midten (OFF) - Der er ikke forbindelse til nogle af de 2 ben, hvilket resulterer i, at maskinen opfører sig som om, at begge ben bliver forsynet med +5V. Dette betyder i praksis 60Hz, afviklet med engelsk sprog.
  2. Omskifteren står i den ene side (Ben 46, ON) - Ben 46 bliver tilsluttet GND, hvilket betyder at maskinen afvikler spil i 50Hz. Ben 107 bliver ikke påvirket, hvilket betyder at denne fortsat bliver håndteret som +5V, hvilket betyder engelsk sprog.
  3. Omskifteren står i den anden side (Ben 107, ON) - Ben 107 bliver tilsluttet GND, hvilket medfører at sproget står til japansk. I praksis er det langt fra alle spil, som understøtter dette. Ben 46 bliver ikke påvirket, hvilket betyder, at maskinen kører 60Hz.

Omskifteren set indefra.

I forhold til at bruge en 3 positions omskifter, har jeg ligeledes gjort brug af en løsning, som min gode ven Martin AKA KonsolKongen  fra GentlemanGaming introducerede mig for. Denne omhandler at smide en modstand (KonsolKongen anbefaler 1K Ohm. Jeg brugte 1K5 Ohm, i mangel på rette værdi) på hver af de 2 ydre ben af omskifteren (ben 46 & 107). Disse bliver så ført sammen og forbundet til +5V på bundkortet. På den måde "svæver" de forbindelser ikke, som ikke bliver brugt. I stedet bliver disse hevet op på +5V, med mindre omskifteren direkte tilslutter benet til GND.

Omskifter monteres i i kanten af bunden.

Herfra fik jeg lavet et firkantet hul i skallen på maskinen, som kunne håndtere omskifterens 3 positioner, samt bore 2 huller, så denne kunne monteres.

Omskifteren er placeret yderst diskret.

Alt i alt, har dette mod været en succes, som er lige til at gå til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar