søndag den 9. november 2014

Three Wonders (bootleg) Rep Log

For noget tid siden fik jeg spillet Three Wonders (bootleg), af min ven Alexander. Han nævnte godt nok, at lyden ikke virkede, men han havde ikke fået kigget mere på det.

Three Wonders (bootleg)

Min første tanke var, at det kunne være en eller flere kondensatorer i forhold til lydforstærker-delen, som med tiden var blevet defekte. Denne teori fik jeg bekræftet af både Alexander, Elgen og ikke mindst min kære far.

Et hurtigt kig på selve spillet, viste tegn på at nogle af de store kondensatorer, havde fået lidt knups, dog viste en hurtig måling med et multimeter, at der ikke var hul igennem. Denne testmetode er kun vejledende, men kan alligevel give et fingerpeg omkring, hvis nogle er defekte.

De gamle kondensatorer - inden de blev udskiftet.

Min far havde et fint udvalg af kondensatorer med forskellige værdier liggende og jeg brugte i dag min eftermiddag på, at skifte disse ud, en efter en. 15 stk. blev det til i alt, hvor nogle enkelte blev udskiftet med en værdi som var en smule højere end korrekt, i mangel på rette værdier.

Nye kondensatorer monteret.

Jeg testede herefter spillet med min nybyggede SuperGunStick, dog var der ingen lyd. Herfra tilsluttede jeg en lille højtaler direkte (dog med en kondensator i serie), til Speaker + og Speaker - på JAMMA connectoren. Nu var der lyd!

Elgen havde på et tidspunkt nævnt overfor mig, at nogle bootleg spil gjorde brug af Speaker -, i stedet for Speaker +, med henblik på den spændings-deler, som jeg havde loddet sammen i min SuperGunStick.

Som det så ud på dette tidspunkt, havde jeg kun trukket lyden fra Speaker +, og havde koblet spændings-deleren til den generelle GND på JAMMA connectoren. Med dette in mente, dobbelt tjekkede jeg med Elgen, hvorefter jeg loddede en omskifter ind i min SuperGunStick, så jeg kunne skifte imellem Speaker + og Speaker -.

Omskifter som kan skifte imellem Speaker + og Speaker -.

Da jeg placerede omskifteren, så lyden nu kom fra speaker -, var der pludselig lyd igennem!

Foruden udskiftning af de 15 kondensatorer, fik jeg også gennemgået arcade PCB´et for dårlige lodninger, samt rettet op på dette. Alt i alt, ved jeg dog ikke om denne process har haft indflydelse i sidste ende, eller om det "bare" var skiftet til Speaker -, som rettede op på problemet. Uanset hvad, så er der i hvert fald lyd på spillet nu. Herfra er det bare med at nyde de 3 glimrende spil, hvoraf Chariot specielt tiltaler mig :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar