onsdag den 21. januar 2015

Projekt: Neo Geo CMVS [MV-1FZ] (Del 1)

Det er ved at være noget tid siden, at jeg sidst har consolized en maskine. Den første maskine, som jeg tilbage for cirka 3 år siden valgte at consolize, var en Neo Geo MVS. Dengang var det et 4-slots PCB, som dannede grundlag for konsollen.

Neo Geo MV-1FZ
I dag er der så lige kommet en maskine ind ad døren, som jeg har tænkt mig at bygge om til en spille konsol. Ligesom dengang jeg startede, er det igen blevet tid til, at tage udgangspunkt i Neo Geo MVS platformen. I modsætning til sidst, har jeg denne gang fået fat i et 1-slots bundkort, hvilket forhåbentlig medfører, at det burde være muligt, at bygge et mere kompakt system.

Spillet bliver sat i forfra.
De andre maskiner, som jeg har consolized igennem tiden, har alle gjort brug af cartridges, som bliver sat i oppefra. Der findes også Neo Geo MVS PCB´er, som understøtter denne metode (MV-1C), dog er det board jeg har anskaffet mig (MV-1FZ) af typen, hvor spillet skal plugges ind i fronten, liggende. Denne metode, minder lidt om måden, hvorpå spillene skulle sættes i, i den gode gamle Nintendo NES.

MVS boardet bliver testet med Metal Slug X. Alt fungerer som det skal!
I dag fik jeg lige testet maskinen, med henblik på, at den rent faktisk fungerede som den burde. Jeg kunne hurtigt konkludere, at alt var i orden og at den fungerede som den burde. Her brugte jeg min SuperGunStick til at teste med. Eftersom denne er bygget til at håndtere JAMMA spil, afvikler den spillene i mono. Jeg har dog bygget SuperGunSticket, så den laver "stereo", ved blot at smide monosignalet ud igennem begge højtalere i TV´et.

Kredsløb, som gør det muligt at trække stereo lyd.
Det pågældende Neo Geo MV-1FZ board, tilbyder derfor også et forstærket monosignal, eftersom det bliver tilsluttet via JAMMA standarten. Boardet kan dog moddes til, at afvikle lyden i reel stereo. Dette bliver gjort, ved at tappe højre og venstre lydsignal, inden dette bliver forstærket. Eftersom maskinen skal consolizes, er dette helt fint, da forstærkeren i TV´et kan håndtere dette. Skulle boardet derimod trække højtalere i et arkadekabinet direkte, ville forstærkeren være påkrævet. Jeg har derfor haft gang i loddekolben, og bygget et lille kredsløb sammen, som gør det muligt, at hive stereolyd ud, som så kan serveres ind i SCART indgangen på TV´et.

BIOS chippen er monteret i sokkel.
En lækker detalje er, at selve BIOS IC´en, er monteret i en sokkel, i stedet for at være loddet fast på boardet. Dette gør det dejligt bekvemt, hvis jeg på sigt ønsker at installere en UniBIOS i maskinen. Om dette bliver relevant, skal jeg dog ikke kunne sige.

DIP switch på venstre side af boardet.
Jeg er heller ikke nået frem til nogen konklusion, vedrørende hvilke knapper jeg vil have på maskinen (Test & Service). Hvis jeg vælger, at designe maskinen med siden åben, kan jeg via en DIP-switch få adgang til menu´er, som jeg under normale omstændigheder, ville åbne op med henholdsvis test- og service switch.

Det næste jeg skal have gang i, må blive at lege med noget design til projektet. Umiddelbart tænker jeg, at jeg vil have gang i noget tykt krydsfinér som bund og eventuelt gøre brug af aluminium som front. En sammensætning af disse materialer, kunne gå hen og give et blæret resultat! Her tænker jeg lidt designet fra min Consolized Taito F3 ind over. Jeg er dog stadig ikke noget frem til nogle konkrete udkast.

Herfra skal jeg ligeledes tage stilling til, om jeg skal bygge en maskine med intern strømforsyning, eller ekstern. Der er flere faktorer som spiller ind, dog vil det primære nok omhandle hvor mange ampere maskinen æder på +5V linjen. Min erfaring fortæller mig, at jo flere ampere der skal leveres, jo større bliver strømforsyningen rent fysisk, hvilket kan blive en udfordring i forhold til designet. Dette vil jeg ligeledes få målt, som noget af det næste!