lørdag den 14. oktober 2017

Bartop Arcade (Del 1)

Jeg har igennem en længere periode arbejdet on / off på en bartop arcade. Det går stille og roligt fremad, uden at jeg har travlt med at få den færdig.
Grundlæggende har dette projekt omhandlet en tanke om at bygge en arcademaskine ud af stumper, som jeg i forvejen har haft liggende, i den grad det nu engang er muligt. Jeg har derfor løbende indgået kompromisser, specielt i forhold til materialevalg, men kommer formentlig også til at gøre det, når maskinen engang skal males.
De fleste ting har jeg derfor enten haft stående fra tidligere projekter og genstande, eller fået foræret. Dette inkluderer MDF pladerne som jeg har brugt til siderne, som engang har været brugt som bordplade, samt spånplade til de resterende overflader, som før agerede bund til min datters gamle børneseng. Ligeledes er det ludbehandlede stykke fyrtræ, som agerer skærmophæng, en del af et gammelt sidestykke fra samme børneseng :D
Skulle jeg have anskaffet træet og betalt for det, havde jeg formentlig valgt at bygge det hele i krydsfinér, eftersom jeg holder meget af denne trætypes egenskaber.
Den fine Point of View 4:3 monitor, som kommer til at danne ramme for den visuelle del, har jeg fået kvit og frit fra min gode kollega fra arbejdet.

Fronten

Bagsiden

Projektet har mere eller mindre stået stille over de seneste måneder, dog har jeg lige aftalt med min kære farmand, at vi færdiggøre projektet, når han går på pension inden for det næste halve års tid.

Jeg forventer at skralle nogle gamle PC speakers og montere disse over skærmen, eller i den kommende bagbeklædning. Sådanne PC speakers er perfekte til projektet, eftersom de - hvis man vælger at anskaffe de rette - tilbyder en ganske god lyd, er udstyret med jackstick, inkluderer et forstærkerkredsløb, samt kan anskaffe til ganske små penge i diverse genbrugsbutikker.
Derfra skal der laves en frontplade med joysticks og knapper til 2 spillere. Denne del glæder jeg mig specielt meget til at lave og her tænker jeg at der skal indkøbes Sanwa knapper (OBSF-30) og Sanwa (JLF-8YT-SK) eller Seimitsu (LS-32) sticks. Eftersom jeg ved mit krydsfinér arcadestick har gjort brug af et Seimitsu (LS-32) stick, kunne jeg godt finde på at indkøbe Sanwa (JLF-8YT-SK) til dette projekt, bare for at lege med noget nyt.
Hele herligheden kommer formentlig til at blive styret af en Raspberry Pi 3, som jeg indkøber når den måtte komme på tilbud igen, engang i fremtiden.