lørdag den 6. januar 2018

Leg med kryptovaluta

Jeg er for hyggens skyld begyndt at lege lidt med kryptovaluta, da dette koncept på mange måder virker tilpas nørdet og spændende at rode med.

Min Raspberry Pi 3 miner Electroneum med en lav hash rate :P

Lige p.t. kører jeg lidt mining af Monero (XMR), via MinerGate (Ref. link), hvor jeg samtidig (Merged Mining) miner DigitalNote (XDN). Disse coins miner jeg med min primære PC (Intel Core i5-2400 3,2 GHz; GeForce GT730), samt min gode gamle "G4M3R PC" (AMD Phenom II x4 965 3.4ghz, Radeon HD 5830). Da disse ikke er voldsomt nye længere, er det en forholdsvis lav hash rate de tilbyder. Denne befinder sig på cirka 150 H/s, pr. PC.


Min Core i5 miner Monero & DigitalNote...
...og min Phenom II gør det samme :D

Foruden disse, har jeg også gang i noget Electronium (ETN) mining på min Raspberry Pi 3. Denne coin bliver minet med cirka 5-10 H/s :D



Som udgangspunkt tænker jeg, at der med lidt snilde, kan laves gode penge med kryptovaluta. Når det er sagt, formoder jeg ikke, at det giver mening rent økonomisk, at mine i danmark, pga de relative høje elpriser og specielt ikke med ældre hardware, som ikke kan levere en acceptabel hash rate ift. strømforbruget. Her vil det formentlig give bedre mening, hvis man blot køber sig til nogle coins via en børs - fx Coinbase (Ref. link) og ellers køber og sælge disse på de rette tidspunkter, samt eventuelt væksler disse coins til mindre alt-coins med potentiale.

Hvor længe jeg kommer til at have mit mining setup kørende er tvivlsomt. Formentlig kun så længe jeg synes at det rent faktisk er sjovt at rode med, samt indtil jeg har minet nok til at kunne flytte det høstede krypto beløbet til en dertilhørende wallet, som jeg så kan holde på, indtil de pågældende coins forhåbentlig stiger i værdi.

Electroneum (ETN): etnkGhpK25tgwXtYvyG3MVTPLuYH1wFVKAsx61sdU5t8P5bX5R4r8iaZUbSzTXZFf45FXUtyqoTSuAHjxHNmAHcs6voWiY1paF