torsdag den 5. juli 2018

Retro LAN

Jeg har over de seneste måneder rodet en del med gamle PC´ere, hvortil min gode ven Lennart ligeledes har fået lyst til at genopleve de gode minder. Vi valgte derfor at stikke hovederne sammen fra lørdag til søndag, med det ene formål, at lave et lille hygge LAN, som i de gode gamle dage - som for cirka 20 år siden!

Så er jeg klar til at tage afsted til retro LAN :D

Efter at have pakket mine ting sammen, var jeg klar til at drage afsted. Det build jeg valgte at medbringe, består af en Pentium II 266 MHz med 128 MB SD RAM og et 3Dfx Voodoo Banshee grafikkort. Dette setup kører glimrende med Windows 98SE og giver den helt rette stemning med det beige farvede kabinet, tastatur og kuglemus :D

Vi er godt i gang med det glimrende spil "Diablo" fra 1996.

Mine ~20 år gamle minder betød at jeg frygtede at vi skulle bruge de første mange timer på at få netværket til at fungere, så maskinerne kunne finde hinanden ingame. Til min store overraskelse spillede det hele uden problemer, i det øjeblik at netværks kablerne blev tilsluttet routeren / switchen. Dette på trods af at min makkers maskine kører Windows 2000 og mit operativsystem er et par år ældre.

Det første spil vi startede op med var Delta Force. Dette blev dog en ganske kort affære, eftersom spillet brokkede sig i multiplayer. Vi kunne fint se hinandens spil, dog fejlede spillet når det forsøgte at joine. Eftersom vi kun havde afsat 2 halve dage til dette hygge LAN, skyndte vi os at forsøge med det næste spil, så vi ikke skulle bruge en masse tid på at fejlfinde.

Diablo er virkelig godt :O!

Det næste spil i rækken blev det oprindelige Diablo fra 1996. Her startede vi op fra bunden med hver vores level 1 karakter, hvor jeg spillede som sorcerer og min makker som rogue. Inden vi havde set os om, havde vi brugt det meste af lørdagen på at nørde Diablo, kun afbrudt af lidt chips, sodavand og andre lækkerier - og så lige da pizzamanden kiggede forbi med en håndfuld pizzaer.

Diablo blev færdiggjort på normal. Nu mangler Nightmare og Hell :D

Lørdag aften inden vi smuttede i seng, nåede vi op på cirka level 20, dog manglede vi fortsat at nakke Diablo. Dette fik vi dog rodet bod på søndag formiddag, da vi efter at have drukket kaffe og spist pizza rester, igen gik på jagt efter XP og bedre gear. Et par levels senere havde vi gear som var tilpas kraftigt til at vi nu kunne opsøge Diablo i den nederste kælder og gøre en ende på hans onde udskejelser :D

Voodoo Banshee <3 3Dfx FTW!

Efter at have gennemført spillet, besluttede vi os for at prøve kræfter med Aliens vs Predator. Vi hyggede os kortvarig med noget Marine co-op, hvor vi skulle forsvare os imod uendelige mængder aliens. Denne glæde hørte dog forholdsvis hurtigt op, eftersom min gode gamle PC havde svært ved at afvikle nok billeder pr. sekund, til at det kunne spilles fornuftigt. Her så det noget mere brugbart ud på min makkers Pentium 4 // Geforce 2 build.

Aliens vs Predator gav min gamle PC kamp til stregen :D

Vi vendte atter tilbage til Diablo, hvor vi igen grindede videre, ind til tiden nærmede sig at jeg igen skulle hjem. Alt i alt har dette været en fantastisk oplevelse, som bestemt skal gentages inden for nærmeste fremtid. Vi har sågar talt om at samle en lille vennegruppe, hvor vi i fremtiden kan afvikle mindre regelmæssige LAN´s og på den måde drømme os tilbage til de gode gamle dage :D

Næste gang står den formentlig på Red Alert og Diablo: Hellfire. Jeg glæder mig allerede!


>>> Update: Retro LAN 2.0
I forbindelse med min sommerferie, havde den gode Lennart og jeg igen mulighed for at stikke hovederne sammen til en god gang LAN. Ved sidste LAN, kunne jeg mærke at min Pentium II 266 MHz kom til kort i forhold til Aliens vs Predator, hvilket gjorde at jeg ville satse på et nyere build denne gang.

Denne gang med Pentium III, 512 MB RAM, Voodoo 3 3000 <3
Jeg havde et par dage i forvenen lige fået et 3dfx Voodoo 3 3000 og et Creative Sound Blaster Live! hjem, hvilket jeg smed i mit Pentium III 933 MHz build. Dette ville være et udmærket build i forhold til de ønskede spil. Dette betød også, at vi denne gang brugte bedre matchende PC´ere (Lennart gamer på en P4 1,6 GHz med GeForce 2MX), som begge gør brug af Windows 2000 som operativ system.
Vi brugte langt det meste af tiden på at nørde Diablo II: Lord of Destruction (patch 1.12), med lidt afstikkere til Unreal og Aliens vs Predator.

Lidt Max Payne blev der også spillet.
Til vores forundring var det dog ikke lige til at få Diablo (1) til at spille over LAN, på trods af at det havde kørt uden problemer nogle uger forinden.
I samme stil som vi tidligere oplevede med Delta Force et par ugen i forvenen, kunne vi godt se hinanden spil, dog ikke joine dem. Jeg gik derfor i tænkeboksen vedrørende hvilke forandringer der var i forhold til ved sidste LAN, hvor den mest åbenlyse var, at jeg havde et andet build med. Heldigvis havde jeg taget min anden PC (mit Pentium II 266 MHz build) med som backup, som jeg forsøgte at tænde op i. Her var fejlen dog den samme og jeg skiftede tilbage til mit nyere build.

Det var ikke helt ligetil at få Diablo til at spille, men i sidste ende lykkedes det.
En anden ændring som havde fundet sted siden sidste LAN, var at Lennert havde installeret Hamachi på sin PC, hvilket jeg formodede kunne påvirke netværks settings. Dette blev afinstalleret, hvorefter PC´erne nu burde være lige som ved seneste LAN.

Det var det samme med Delta Force, som også tog sin tid at få til at fungere over LAN!
Inden vi fik testet om denne afinstallation havde effekt, fik jeg dog googlet en løsning, som jeg ville prøve og som viste sig at løse alle vores problemer.

Lennarts IPX/SPX/NetBIOS værdier, inden det kom til at virke.
Jeg var godt klar over at problemet måtte omhandle nogle IPX/SPX protokol indstillinger, eftersom det var i spil som gjorde brug af denne gamle protokol, at fejlen opstod. Jeg har dog ikke den dybere tekniske forståelse for hvordan dette ellers fungerer, dog fandt jeg en gammel forumpost, hvor en anden med lignende udfordring havde fundet en løsning. Den gik i alt sin simpelhed ud på at åbne indstillingerne for "NWLink IPX/SPX/NetBIOS" -protokollen og sørge for at de alle PC´ere på netværket havde samme specifikke værdier. Efter at vi begge havde brugt følgende værdier, spillede både Delta Force og Diablo uden problemer:

Internal network number: 00000000
Frame type: Ethernet 802.3
Network number: 00000001

IPX/SPX/NetBIOS værdier som virker med succes!

Hvis der skulle sidde andre PC retro gamere derude og have besvær med at joine hinandens IPX/SPX spil, kan jeg anbefale at forsøge med denne setting!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar