onsdag den 25. juli 2018

3Dfx collection


Tilbage i de glade 90´ere, brugte jeg det meste af min tid på PC gaming. Specielt omkring slutningen af 90´erne og frem til omkring år 2000 var der en smal årrække som jeg betragter som højtepunktet for disse minder. Denne tidsperiode minder mig om klassiske First Person Shooter spil som Quake, Unreal, Blood, Jedi Knight, m.m., samt LAN i lange baner. Ligeledes omhandler samme tidsperiode en tid, hvor 3Dfx sad tungt på tronen, når det kom til grafikkort som kunne håndtere 3D grafik i spil på en pæn og flydende måde.

Når jeg tænker tilbage på disse år, er det altid forbundet med gode 3Dfx minder. Dette omhandler formentlig, at det netop var 3Dfx Interactive, som formåede at presse grænserne for hvordan 3D grafik kunne afvikles på datidens computere.

Jeg har fortsat mit Voodoo Rush som jeg aktivt gjorde brug af frem til slutningen af 90´erne. Jeg husker stadig hvordan jeg brugte det i Diablo II, hvor det egentlig kørte udmærket, lige indtil en sorceress begyndte at smide blizzard, hvorefter det blev den rene lag fest :D

Jeg husker ligeledes, hvordan min bror dengang gjorde brug af sit Voodoo2 12 MB. Dengang var der en vis blær-faktor ved at have 12 MB udgaven, frem for lillebroren som kun tilbød 8 MB. Kortet som min bror havde er desværre forsvundet som tiden er gået, dog har jeg efterfølgende anskaffet et Voodoo 2 igen!

Jeg har flere gange haft lyst til at begynde at samle på 3Dfx kort, hvilket jeg i forbindelse med mine seneste retro PC build endelig så småt er kommet i gang med. Jeg vil herunder fremvise hvilke 3Dfx kort jeg besidder i min samling, samt hvilket build de er installeret i.


--- --- --- --- --- Voodoo Rush --- --- --- --- ---
Fabrikant: A-Trend
Model navn: Helios 3D (Voodoo Rush Edition)
Model nummer: ATC-2475
Bus: PCI
RAM: 6 MB




--- --- --- --- --- Voodoo2 --- --- --- --- ---
Fabrikant: A-Trend (?)
Model navn: Helios 3D (Voodoo 2 Edition) (?)
Model nummer: ATC-2455
Bus: PCI
RAM: 8 MB




--- --- --- --- --- Voodoo2 --- --- --- --- ---
Fabrikant: Creative
Model navn: 3D Blaster Voodoo2
Model nummer: CT6670
Bus: PCI
RAM: 12 MB



--- --- --- --- --- Voodoo2 --- --- --- --- ---
Fabrikant: Creative
Model navn: 3D Blaster Voodoo2
Model nummer: CT6670
Bus: PCI
RAM: 12 MB





--- --- --- --- --- Voodoo2 --- --- --- --- ---
Fabrikant: Gainward
Model navn: Dragon 3000
Model nummer: ICUVGA-GW803N
Bus: PCI
RAM: 12 MB




--- --- --- --- --- Voodoo Banshee --- --- --- --- ---
Fabrikant: Acorp International
Model navn: Vulcan B
Model nummer: ILL164
Bus: AGP
RAM: 16 MB





--- --- --- --- --- Voodoo3 1000 (Compaq) --- --- --- --- ---
Fabrikant: 3dfx Interactive
Model navn: Voodoo3 1000
Model nummer: 210-0383-001-A0
Bus: AGP
RAM: 16 MB





--- --- --- --- --- Voodoo3 3000 --- --- --- --- ---
Fabrikant: 3dfx Interactive
Model navn: Voodoo3 3000
Model nummer: 210-0364-002
Bus: AGP
RAM: 16 MB



Ingen kommentarer:

Send en kommentar