onsdag den 12. februar 2014

Projekt: Consolized Sega ST-V (Del 3)

Siden sidst er der sket en del. Jeg er blevet færdig med at male kassen. Oprindelig havde jeg en del tanker vedr. at lave den i et spændende design, i forskellige farver, og med både ST-V og SEGA logoer. Sådan blev det dog ikke, og der er en række grunde hertil.
For det første er mine maler evner ikke voldsom vilde, og det er derfor meget sandsynlig at et avanceret design ville få nogle fejl. Derudover ville det koste en del mere i indkøb af maling, hvis disse skulle være i flere forskellige farver, og det ville ydermere koste en del, hvis jeg skulle få produceret diverse logoer som klistermærker.



Til sidste havde jeg også nogle selvklæbende bogstaver liggende, fra et andet projekt, og derfor valgte jeg at gå efter et sort / hvidt design, dog omvendt af hvad jeg plejer fra mine Neo Geo maskiner.

Resultatet blev derfor en sort maskine, med hvid skrift. Jeg er selv godt tilfreds med resultatet!



Foruden at maskinen er blevet malet og har fået tilføjet skrift, er der ligeledes blevet tilføjet 2 knapper. Til dette formål, gjorde jeg brug af 2 stk. sorte Sanwa OBSF-30 knapper. Disse knapper bliver normalt brugt i arcadestick´s, men de har et lækker finish, og giver det helt rette look i forhold til resten af det sorte design. I denne forbindelse skal der nævnes, at jeg kun havde én enkelt knap liggende, dog sendte KillerBean2 fra PlayRight.dk en ekstra til mig kvit og frit. Mange tak for det! Disse knapper skal bruges for at tilgå Service og Test menuerne, og navigere rundt i disse.

Når det kommer til selve kassen, er denne hermed så godt som færdig. Det eneste jeg mangler nu, er at bore nogle relevante huller i bunden, i forhold til når strømforsyningen skal monteres. Derudover mangler jeg flere hvide bogstaver, som skal bruges til at skrive henholdsvis "TEST" og "SERVICE" ved de 2 knapper, samt et "1" og et "2", som skal placeres ved de 2 controllerporte. Disse bogstaver og tal, skal gerne være en del mindre end den allerede anvendte tekst, og jeg vil derfor satse på tegn, som maximum er 1cm i højden.

Dernæst har jeg ligeledes fået loddet alle nødvendige ledninger på en JAMMA 56 pins connector. Dette indbefatter begge controllerporte, service knappen, test knappen, lysdiode i fronten af kassen, diverse spændingsledninger, samt Audio / Video udgangen. Jeg har ved denne A/V udgang gjort brug af følgende layout, som jeg ligeledes har brugt ved begge mine Neo Geo maskiner. På denne måde kan jeg benytte det samme A/V kabel.




Eftersom JAMMA standarten ikke tilbyder sterio output, har jeg hentet et sterio signal på selve boardet. Jeg lå desværre ikke inde med et matchende stik, så jeg blev nød til at lodde direkte på de 4 pins, hvilket også fungerer glimrende.




Nederst i venstre side af ST-V bundkortet finder man disse 4 pins. Det fungerer fint, at snuppe sterio signalet fra disse pins, og føre dette ud igennem A/V udgangen, og direkte ind i SCART indgangen på TVet, sammen med video signalet. Ligeledes fungerer det fint at forbinde de 2 GND pins til Video GND, ved A/V out stikket i konsollen, så både video og audio signalerne deler fælles Video GND.

Layoutet på de 4 pins er som følger:

PIN 1 - Left
PIN 2 - Ground
PIN 3 - Right
PIN 4 - Ground

Efter at alle ledninger var forbundet imellem diverse knapper, porte og JAMMA connectoren, var det tid til at teste om ST-V systemet overhovedet fungerede. Jeg startede maskinen op ved hjælp af en ATX strømforsyning, som normalt bliver brugt i en PC, eftersom den tilbyder alle nødvendige spændinger, og ligeledes kan forsyne med em rigelig mængde Ampere.


Sikke en lettelse! Flot billede på skærmen, og knapperne så ud til at virke. Jeg kørte via Test menuen en RAM test på både ST-V boardet, men også Winter Heat spillet. Samtlige kredse fik "GOOD", så det er helt perfekt! Netop dette punkt var vigtigt for mig, eftersom det var første gang, at jeg med egne øjne så, at der var liv i boardet! Stort øjeblik!

På dette tidspunkt kan jeg derfor konstatere at alting virker, og foruden et par småting, mangler jeg derfor kun den interne strømforsyning.

For at finde frem til hvilke specifikationer denne strømforsyning skal bygges til, målte jeg først på +12V linien, for at finde ud af hvor mange Ampere denne skulle forsynes med. Dette gjorde jeg uden at maskinen var tilsluttet TV´et, og resultater er derfor uden belastning.


Det viste sig at et ST-V system spiser cirka 80mA på +12V linien. Denne værdi vil nok stige en del, hvis man i stedet ville gøre brug af højtalere i et arcadekabinet, eftersom audio forstærkeren så skulle til at arbejde. Men eftersom jeg hiver signalet ind igennem TV´et, og ladet dennes forstærker klare arbejdet, regner jeg ikke med at dette tal stiger synderligt.

Herefter målte jeg på +5V linien, og denne svingede imellem 1.35 - 1.37 Ampere. Igen ved denne måling var maskinen ikke tilsluttet TV´et, dog burde TV´et ikke påvirke dette tal specielt.


Dette gav en idé omkring hvordan strømforsyningen skal designes, og hvad denne skal kunne tilbyde af Ampere på de forskellige linier. Et Sega ST-V system gør ikke brug af -5V linien, så det er kun +5V og +12V forbindelserne, man skal tage hensyn til. Eftersom målingerne blev udført med spillet Winter Heat i, og forbruget i teorien kan variere i forhold til hvilket spil som spilles, vil den kommende strømforsyning blive bygget, så den kan tilbyde følgende:

200mA på +12V linien
2A på +5V linien

Disse tal burde sørge for at dække forbruget godt ind.

Som skrevet tidligere, mangler jeg på nuværende tidspunkt kun at bygge strømforsyningen. I den forbindelse er min kære far ved at undersøge hvilke komponenter som skal bruges, og vil derfra designe et diagram. Han er ekspert på dette område, så det skal nok blive en succes!

Jeg har i mellemtiden klargjort en printplade, som skal agere base for den kommende strømforsyning. I denne har jeg monteret nogle PCB fødder, så selve printet ligeledes kan fungere som køleplade, hvis dette bliver nødvendigt. Derudover kan jeg godt lide hvis tingene ser ordentligt ud.


Men det er skønt at konkludere at systemet virker, og jeg ser frem til at lodde strømforsyningen sammen!