Måske er du allerede stødt på udtrykket ”consolized” (fx Consolized MVS eller CMVS) og ved hvad dette
indebærer, eller måske har du selv udført dette mod? Efter selv at
have rodet en del med dette begreb i praksis, vil jeg her give en
forklaring på hvad dette omhandler, og hvilken fidus der er ved
denne løsning.
Consolized Taito F3 - Stadig ikke testet :D |
I korte ordvendinger betyder
consolized, at noget ”bliver gjort til en konsol”. I definition,
opfattes ”konsol” som en simpel enhed, der umiddelbart kan
tilsluttes fjernsynes, hvorefter man kan tilslutte nogle controllers
og ellers tænde op og spille spil.
Godt i gang med kassen til min consolized MVS. |
Hvor diverse konsoller på markedet,
som ordet næsten selv siger, allerede er konsoller, bliver der ved
consolized – løsningen, gjort brug af arcade hardware, som bliver
modificeret på en sådan måde at det bliver en hjemmekonsol. Det er
dog langt fra alt arcade hardware der egner sig til dette formål.
Det centrale kriterier omhandler, om spillet gør brug af en bundkort
+ spil løsning (ofte spil i form af cartridges), eller om bundkorter er en integreret del af spillet.
Når man taler arcadespil, vil sådanne spil ofte være en del af
selve bundkortet, hvilket betyder at det ikke giver mening i forhold
til at ”consolize” disse. Grunden hertil er, at disse så kun vil
indeholde det pågældende spil, og udskiftningen af spillet, ligeledes ville medfører udskiftingen af selve bundkortet. Hvis man ønsker at spille disse
kombinerede "bundkort / spil – spil" på ens TV, er der dog også
løsning på dette. Dette vil så kræve en ”SuperGun”, som i
bund og grund er en simpel anordning, der omformer ”arcade
signalet” til et ”konsol signal”. I en sådan anordning kan man
sige at SuperGun´en fungerer som ”konsollen”, og spillet
fungerer som... ja spillet.
Færdigt resultat af Consolized MVS. |
I forhold til at lave en consolized
enhed, er det i princippet bare en SuperGun, som bliver bygget sammen
med et arcadebundkort, så disse bliver til en samlet enhed.
For at forstå hvordan dette i praksis
bliver udført, så omhandler det hovedsageligt, at man omformer ”arcade
signalet” til et ”konsol signal”. Dette kan lyde avanceret,
dog er det ikke så vildt - højest lidt tidskrævende!
Arcade hardware (Hyper Neo Geo 64) inden det blev Consolized. |
Samme hardware - bygget ind i en kasse - bliver testet ifm. strømforbrug. |
Arcadespil (uanset om det er med udskiftelige spil, eller kombineret bundkort / spil – Herfra kalder
jeg dem bare ”arcadespil”) er som regel styret af en standart, så
de umiddelbart kan monteres i et arcadekabinet. En sådan standart er
fx JAMMA standarten, som er meget udbredt. Denne standart er så i
grunden blot en betegnelse for en række forbindelser i et stik, layoutet af disse, samt udformningen af stikket. Det smarte ved
dette stik er, at samtlige (der findes undtagelser, fx kickharnes –
det er dog en anden snak) forbindelser bliver trukket i dette ene stik. Det
vil i praksis sige at både lyd, video, joystick, strøm, samt
diverse knapper bliver trukket via et og samme stik. Dette resulterer så
også i, at der er brug for en del forbindelser, hvilket i
tilfældet med JAMMA standarten, fx er 56, dog er det ikke alle
forbindelser som bliver brugt. Disse forbindelser munder så ud i ”et
stik” på kanten af bundkortet.
I en arcademaskine, vil alt som skal
samarbejde med spillet (både input / output) være samlet i sådan
ét stik, som så kobles på selve spillet, hvorefter alt kører. Det
vil sige at ledningerne fra højtalerne i kabinettet, ledningerne fra
joystick - både player 1 og 2, diverse knapper, møntindkast, ledninger til skærmen –
ALT er forbundet til dette ene stik. Det er dette jeg tidligere
omtalte som ”arcade signalet” - i mangel på bedre ord.
Hvad enten man tilslutter sine
arcadespil til TV´et ved hjælp af en SuperGun, eller vælger at
lave en consolized løsning, er det dette ”stik” - også kaldet
”connector” man skal have fat i.
Sega ST-V hardware. Nederst i midten på bundkortet, ses JAMMA connectoren. |
Vælger man at ville lave en consolized
maskine, vil det være naturligt at bygge den ind i en kasse af en
slags, eftersom målet vil være et optisk præsentabelt resultat,
som gerne skulle minde om en hjemmekonsol. Her er det meget
forskelligt hvad folk anvender. Nogle gør brug af kasser af metal,
plastik, træ, osv. i alle mulige variationer. Nogle er helt dækket
til, andre er mere åbne, og nogle er kun monteret på en
plexiglasplade. Andre igen gør brug af gamle maskiner (fx DVD /
VHS) som bliver tømt og modificeret til at passe. Det er kort sagt
kun fantasien og de personlige præferencer som sætter grænser.
Herfra vil det næste så være at montere de nødvendige stikforbindelser, så ens TV kan forstå ”arcade signalet”. Heldigvis kan der som regel trækkes et fint RGB signal direkte fra arcadespillets connector, som så kan forbindes til et passende stik på bagsiden af den consolized maskine. Her er der så igen stort set frit valg på alle hylder, når det kommer til at vælge stik. Hovedsagen er at der er forbindelser nok til hele A/V signalet, og hvad dette indebærer. Det vil sige at der skal trækkes ledninger fra: Rød, Grøn, Blå, Video Sync, +5V, GND, Speaker Left, Speaker Right. Når jeg har bygget consolized maskiner, har jeg i den forbindelse altid brug et 8 polet DIN stik, hvoraf det kun er de 7 forbindelser jeg har brugt, eftersom stikkets skærm fungerer som GND.
Herfra vil det næste så være at montere de nødvendige stikforbindelser, så ens TV kan forstå ”arcade signalet”. Heldigvis kan der som regel trækkes et fint RGB signal direkte fra arcadespillets connector, som så kan forbindes til et passende stik på bagsiden af den consolized maskine. Her er der så igen stort set frit valg på alle hylder, når det kommer til at vælge stik. Hovedsagen er at der er forbindelser nok til hele A/V signalet, og hvad dette indebærer. Det vil sige at der skal trækkes ledninger fra: Rød, Grøn, Blå, Video Sync, +5V, GND, Speaker Left, Speaker Right. Når jeg har bygget consolized maskiner, har jeg i den forbindelse altid brug et 8 polet DIN stik, hvoraf det kun er de 7 forbindelser jeg har brugt, eftersom stikkets skærm fungerer som GND.
ST-V´en er ved at blive consolized. |
I forhold til A/V delen, kan man vælge
at montere et potmeter på hver af de 3 farver, for at kunne
finjustere disse. Jeg har dog altid brugt en 150 Ohms modstand på
hver af disse, med en fint resultat. Det samme med +5V forbindelsen,
den har også fået en 150 Ohms modstand. Om disse modstande bliver
placeres inde i selve maskinen, eller i videokablet efterfølgende er
underordnet. Personligt har jeg i mine consolized maskiner monteret
dem i maskinen, så disse udgiver det ”rette signal”. Hvilket
layout man bruger, når man fordeler de forskellige ledere i A/V out
stikket er ligegyldigt (bortset fra at GND gerne skal være afskærmningen), dog kan man med fordel notere disse ned, så man kan
genbruge det samme A/V kabel til andre consolized maskiner, hvis man
vil bygge flere.
Som regel skal arcadespil forsynes med
en god portion +5 Volt, samt en slat +12 Volt. -5 Volt kan forekomme,
samt muligvis andre. Jeg er dog kun stødt på +5V og +12V. Herfra
skal skal man så træffe en beslutning, vedrørende om man vil køre
med intern eller ekstern strømforsyning. Fordelen ved en intern
strømforsyning er, at konsollen virker mere ”komplet”, til
gengæld fylder det lidt mere, og det tager tid at bygge. Vælger man
i stedet at køre med ekstern strømforsyning, kan man ofte gøre
brug af en almindelig PC ATX strømforsyning. Disse leverer som regel
rigeligt med ampere, til at håndtere arcadespil. Vælger man at
bruge sådan en, kan man enten bygge den med ind i konsollen og lade
den agere intern strømforsyning, eller bruge den som ekstern
strømforsyning, og nøjes med at forsyne konsollen med de påkrævede spændinger. Dette resulterer så i, at man skal være villig til at
kigge på en ekstern strømforsyning, hvilket kan ødelægge helhedsindtrykket, hvis denne er trist at se på. Igen er det en præference sag.
Uanset hvad man vælger, skal disse tilsluttes connectoren på
arcadespillet. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at de
forskellige spændinger er delt ud over flere ledere (Fx. bliver der ved JAMMA brugt 8 ledere til GND, 4 ledere til +5V, osv). Derfor bør man
huske at forsyne alle GND med GND, alle +5V med +5V, osv. Det kan
ofte give problemer, hvis man kun forsyner nogle af lederne, med de
pågældende spændinger.
Det skal selvfølgelig også være
muligt at spille spillene, og derfor skal der kunne tilsluttes joystick eller controllers. Måden hvorpå spillene registrerer de
forskellige input, er ved at den pågældende funktion (fx op, ned,
højre, knap A, knap B, osv) er defineret af én leder fra
connectoren på arcadespillet. Denne funktion bliver så afviklet, så
snart den pågældende leder bliver kortsluttet med GND. Hvis man
derfor fx vil hoppe i et spil, og trykker ”op” på joysticket,
skal knappen som repræsenterer denne bevægelse intern i joysticket,
kortslutte ”op” med GND, på arcadespillets connector. I praksis
betyder det, at samtlige spilhandlinger bliver repræsenteret af en
leder, som så skal føres ud til joystick porten.
For at få forbindelser nok ud til
joysticket (fx: 4 retninger, 4 handleknapper, start + select), kan
det anbefales at bruge D-Sub 15 stik. Disse stik kan ligeledes bruges
sammen med Neo Geo controllers, vel og mærke hvis man sørger for at
placere lederne derefter.
Nu hvor de åbenlyse input / output
forbindelser er gennemgået, mangler der lige et par enkelte knapper,
som distancerer sig fra hvad man normalt forbinder med
spillekonsoller. Disse knapper bevarer dog det charmerende
"arcade feel", og bør for en god ordens skyld inkluderes. Her er der
tale om en ”Test switch” og en ”Service switch”. Disse bruges
i bund og grund til fejlfinding og opsætning af maskinen, og kan med
fordel placeres på selve maskinen. Ligeledes er der ”coin switch”,
som i arcadeøjemed bliver brugt til at registrere når der bliver
smidt penge i maskinen. Dette er også en af de ting, som gør at en
consolized maskine føles anderledes end en traditionel hjemmekonsol,
nemlig ved at man skal ”smide penge i maskinen”. I stedet for at
have et møntindkast på den consolized enhed, kan man i stedet
placere en knap, som for hvert tryk tilføjer en credit. I mine
consolized maskiner, har jeg trukket denne forbindelse til ”select”
knappen på joysticket, så jeg ved tryk på den kan ”hælde penge
i maskinen”.
Hvis man consolizer en maskine, som
tilbyder plads til mere end 1 spil (fx 2 / 4 / 6 -slots MVS
systemer), bør man ligeledes placere en ”Select Up” og / eller
”Select Down” knap, så man kan skifte imellem disse.
Som med de andre knapper på
joysticket, fungerer alle disse knapper efter samme princip, ved at
de på arcadespils connectoren bliver repræsenteret af en leder, som
så bliver aktiveret så snart den bliver kortsluttet med GND.
Når alle disse forbindelser er trukket
og loddet på plads, er den elektroniske del af consolized processen
mere eller mindre afsluttet. Herfra kan man så tilføje en lysdiode
til maskinen, som lyser når den er tændt, eller udskifte Bios´en
på bundkortet, så det kan afvikle alle spil uanset region, osv.
Dette var i korte træk hvad det vil
sige at ”consolize” et arcadesystem. Der findes mange forskellige
systemer derude, som er værd at kigge nærmere på, hvis man ønsker
at bygge sådan et. De fleste af disse systemer har dog allerede en
eksisterende hjemmekonsol version, og derfor giver det ofte ikke
mening at consolize arcade hardwaren. Dog findes der ofte gode grunde
til at gøre det, og et af de mest anvendte til formålet er fx Neo
Geo´s MVS. Grunden til hvorfor dette system ofte bliver brugt på
hjemmefronten i stedet for AES modparten, er pga. den massive
prisforskel på spillene. AES spillene koster som regel kæmpe summer, i
forhold til MVS udgaven af samme spil.
Andre grunde kan være at man
foretrækker cartridges ift CD´er, som ved fx Sega ST-V systemet,
som har Sega Saturn som modpart.
Uanset hvilket arcadesystem du vælger
at consolize, vil resultatet dog være, at du får de bedste
arcadeoplevelser hjem i stuen. Derudover vil det ofte resultere i et
virkelig uniks system, eftersom udseende på systemerne varierer, alt
efter hvordan skaberen designer maskinen.
Afslutningsvis vil jeg vise nogle maskiner som jeg har consolized:
På denne side har jeg udfærdiget diverse diagrammer, som kan hjælpe i forhold til eventuelle consolized projekter: Diagrammer til HNG64 + MVS