mandag den 27. april 2015

Xbox 360 RRoD fix 2 (Premium, 2006)

I går fik jeg købt 2 stk. Xbox 360 Premium maskiner til billige penge. Grunden hertil var, at de begge var blevet udsat for et RRoD fix af den tidligere ejer. Da jeg skulle hente maskinerne, virkede den ene maskine (Premium, 2008), hvorimod den anden (Premium, 2006) igen viste RRoD. Jeg fik et afslag i den i forvejen lave pris, og snuppede begge maskiner med.

Maskinen er samlet i grove træk.
Jeg har før udført et RRoD fix, hvilket jeg havde succes med, så jeg kender godt til princippet som ligger til grund for dette mod. I korte træk omhandler det, at store dele af de ældre Xbox 360 modeller efter noget tid meldte fejl, ved at 3 af de 4 lys i cirklen omkring powerknappen lyser rødt. Dette skyldes dårlige lodninger på CPU / GPU, hvilket kan ordnes ved at man bevidst overopheder maskinen, hvorefter man skruer køleprofilerne "hårdt" fast. Ved at overophede maskinen (lade den stå tændt i RRoD mode, uden blæsere tændt) opnår man at CPU / GPU bliver yderst varme, hvilket igen resulterer i at loddetinen under disse komponenter bliver "bløde". Når dette har stået på i noget tid, udskiftes X-klemmen (som normalt holder køleprofilerne på plads), med store maskinskruer, som virkelig formår at tvinge køleprofilen i bund, og den vej igennem klemmer CPU / GPU komponenterne tættere ned imod selve bundkortet, hvilket medfører at lodningerne nu sluttet tæt.

Maskinskruer og kobbermønter!
Denne gang startede jeg med at skille maskinen ad, hvorefter jeg koblede blæseren fra. Jeg sluttede den herefter til, og tændte op i den. Som forventet gik den i RRoD mode. Herfra lod jeg den stå tændt i cirka 15 minutter, hvilket resulterede i, at begge køleprofiler nåede en temperatur, hvor jeg ikke længere kunne røre ved disse. Efter at havde slukket for maskinen, frakoblede jeg diverse enheder, hvorpå jeg vente bundkortet om, så jeg kunne skrue skruerne yderligere fast. Denne process udførte jeg 2 gange, med det resultat, at jeg cirka kunne stramme alle 8 skruer 1/2 omgang hver.

En lille sjov detalje, er at den tidligere ejer har brugt 1-cent kobbermønter, isoleret med gaffa, til at klodse oven på videoramkredsene, så disse bliver forbundet med selve afskærmnings kassen, og nu lader denne agere køleprofil. Slet ikke dårlig tænkt!

Så er der igen liv i maskinen!
Jeg samlede igen maskinen i grove træk, hvorpå den nu ikke længere viste 3 røde lys, men kun 2. Dette er et godt tegn, eftersom dette signalerer, at maskinen er for varm, hvilket jo giver god mening, ift. den process, som den lige har været udsat for. Herfra lod jeg den køle af, hvorpå jeg startede den op med blæseren tilsluttet. Der kom billede på TV´et, og maskinen lyste ikke længere rødt. Nu er der igen liv i den gode gamle Premium 20GB fra 2005. Spørgsmålet er så bare hvor længe dette varer ved. Der er en tendens til, at RRoD fix ikke varer for evigt...