onsdag den 20. maj 2020

NES "Stereo" Mod


Den gode gamle Nintendo NES tilbyder som standart mono lyd, som kan trækkes via et RCA stik på siden af maskinen. Dette kan nu til dages virke anstrengene at anvende, eftersom det betyder at lyden udelukkende kommer ud i den ene side, alt efter om du kobler denne monoforbindelse til left eller right. En udmærket og nem løsning for at fikse denne skævhed, er ved at outputte monosignalet til både left og right ved hjælp af en Y-splitter. Dette giver et ganske fint resultat med 2x monolyd, hvilket kan betragtes som en okay løsning, eftersom maskinen er designet til monolyd, hvilket softwaren ligeledes er.

NES maskinen besidder 5 lyd kanaler (2x pulse wave, 1x triangle wave, 1x noise, 1x sample), som bliver genereret i CPU´en og herfra fordelt på 2 ben (ben 1 og 2). CPU´ens ben 1 outputter de 2x pulse wave, hvortil ben 2 outputter triangle, noise og sample.

Som standart er der koblet en modstand på begge disse ben, hvorefter disse kortsluttes og føres videre  igennem kredsløbet som et samlet mono signal. Formålet med dette "stereo" mod er at trække signalet direkte fra ben 1 og ben 2 af CPU´en og holde disse signaler adskilt, hvorved disse så kan kobles til hver deres udgang (left + right), hvilket vil medføre forskellig lyd i hver højtaler. I dette tilfælde vil de 2 pulse waves lyde i venstre højtaler (left, CPU ben 1), hvortil triangle, noise og samples vil lyde i højre højtaler (right, CPU ben 2). Det står dog den enkelte modder frit for at bytte rundt på left og right, da disse betegnelser ikke giver mening i denne sammenhæng.

I praksis giver det dog mindre mening af dele lyden skarpt op på den måde, eftersom de genererede lyde ikke har noget med placering (fornemmelse ift. højre / ventre, samt afstand) at gøre. Deles disse skarpt op vil det i praksis betyde at nogle effekter (fx samle powerups, skyde, ...) udelukkende kommer i fra den ene højtaler, hvortil andre effekter (fx soundtrack - eller dele af dette) figurerer i den anden højtaler. Det bliver derved blot irriterende at forholde sig til, hvortil et dobbelt monosignal klart ville være at foretrække.

Der hvor dette mod kan bidrage til en positiv oplevelse - ud over at det altid er sjovt at modde for selve processens skyld - er når der der kobles et potentiometer på hver udgang, som gør det muligt at mixe signalet fra hvert ben fra CPU´en, med mono signalet. På den måde bliver det muligt at finjustere hvor meget "stereo" man konkret ønsker i hver højtaler. Alt efter hvordan spillet anvender lydsiden i NES maskinen, kan dette så justeres så det giver bedst muligt dybde i lydbilledet.


Normalt bliver monosignalet forstærket, ved at det køres igennem en hexinverter, inden det når ud til RCA stikket i siden af konsollen. Eftersom dette mod snupper "stereo" signalet direkte fra CPU´en, mangler det dog at blive forstærket. I teorien kunne dette formentlig klares ved hjælp af endnu en hexinverter, dog giver det et pænere resultat at anvende en operationsforstærker. Om det kan høres med det blotte øre vil jeg umiddelbart mene er tvivlsomt, dog vil forskellen kunne måles og ses med relevant måleudstyr :P


Inspirationen til dette mod ved jeg ikke med sikkerhed hvor bør placeres, eftersom der findes flere forskellige, som både skriver om moddet, samt udfører det på forskellige måder, med variation i tilgang, komponenter, værdier på disse, osv. Eftersom jeg udførte dette med med min far, som har gevaldig godt tjek på alt elektronik, endte resultatet også med at blive en ny og unik variation, med andre komponenter og værdier på disse. Der skal dog gå noget credit til de følgende 2, som jeg ved at jeg med sikkerhed har gjort brug af i processen: RetroFixes og SunandWeather.


I forhold til måden hvorpå jeg har valgt at udføre moddet, så viser billederne det formentlig ret godt. Det passede med at printet og komponenterne kunne placeres under det RF skjoldet, som er placeret under selve NES bundkortet. Her er der et fint lille firkantet areal, som passer helt perfekt til den lille printplade. Eftersom undersiden af printet hviler direkte på plastikbunden af NES´en, behøver jeg ikke at være nervøs for kortslutninger. Fra bunden af dette areal og op til RF skjoldet er der cirka 15-16mm, hvilket ligeledes passer perfekt med de valgte komponenter. De højeste af disse er kondensatorene, som lige og lige rører ved RF skjoldet. For en god ordens skyld klistrede jeg et stykke tape på undersiden af RF skjoldet, så kondensatorene ikke kommer i direkte kontakt med dette. I praksis er det dog ikke nødvendigt, eftersom metaltoppen på kondensatorene ikke er forbundet til hverken + eller - benet af komponenten.


Bagsiden af NES maskinen tilbyder rigeligt med plads til både at installere RCA stik samt et par potentiometere. I dette mod har jeg anvendt 2 stk. 22K potentiometere, hvilket betyder at diverse modstande i mit mod, har andre værdier og som varierer, i forhold til dem man finder i diverse andre NES stereo mod -diagrammer på nettet.

Med printpladen loddet og testet for fejl, samt potentiometere og RCA stik monteret og tilsluttet på bagsiden af NES´en, blev de sidste 4 ledninger loddet på NES bundkortet. Disse ledninger dækker over de 2 som bærer selve "stereo" signalet, samt +5V og GND.


I forhold til placeringen af printet, passer denne perfekt med placeringen af CPU´en, hvorfra "stereo" signalet bliver tappes. Her vælger de fleste guides som jeg har set, enten at lodde de 2 ledninger på selve ben 1 og ben 2 af CPU´en, eller at lodde disse på modstanden som er placeret i serie med hver af disse ben. I mit mod valgte jeg at lodde ledningerne på modstandene på bagsiden af bundkortet, eftersom det endte op med at passe fint med min ledningførring.

I forhold til GND ledningen, så blev den loddet på hjørnet af bundkortet ved den store kondensator som er placeret ved composite A/V udgangen. +5V forbindelsen blev loddet på det midterste af de 5 ben, på kanten af bundkortet, hvortil det lyseblå brede stik går til.

Ved alle 4 ledninger, er disse placeret på en sådan måde, at RF skjoldene kan fjernes helt, uden at disse ledninger hænger i vejen og skal loddes af først. Ligeledes har jeg sørget for at både potentiometere, så vel som RCA stikkene er monteret i bunddelen af NES´en, hvilket betyder at hele plastik topdelen går fri.


Herfra var der kun tilbage at teste det nye lyd-setup, samt finjustere de 2 trimmer potentiometer, så disse var tilpas indstillet i forhold de den ønskede lydstyrke. Da denne del var på plads var det ellers blot at forsøge med forskellige spiltitler, samt hygge sig med at blande / finjustere lyden.


Alt i alt har det været et hyggeligt mod at udføre. Det er som regel altid sjovt at lege med sådanne projekter, hvortil jeg ligeledes nyder at tilbringe nørdet kvalitetstid med min far. På den konto har dette mod været det hele værd!

Når det kommer til hvorvidt dette mod giver medfører en bedre spiloplevelse på lydfronten, så vil jeg mene at det minimalt og formentlig ikke tiden / besværet værd. Dette hænger sammen med at det ikke giver mening at tale om "Left" og "Right", eftersom det er fuldstændig ligegyldig hvordan disse vender, da der ikke er tale om noget som et retningsbestemt, men blot fordeling af lyde. Om lyden når Mario fx samler en mønt op bliver spillet i højre eller venstre højtaler, betyder ikke noget for oplevelsen, hvortil det formentlig er at foretrække hvis denne blot bliver spillet i begge højtalere. På trods af at det er meget sjovt at have muligheden for at mixe lydene fra CPU´ens 2 ben som man lyster, så vil jeg umiddelbart mene at det giver en lige så god lydoplevelse at anvende en RCA Y-splitter og blot gøre brug af 2x monolyd. Sådan et kabel koster ikke mange kroner.
Hvis man derimod synes at det er fedt at lodde og lege med mods, så er der med dette mod en reel mulighed for at lave noget som er fedt at udføre, blot fordi at det er muligt :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar